Egenföretagarefrun

Finns ju bloggar som heter fotbollsfrun, hockeyfrun, hemmafrun, sjömansfrun, husfrun...jag...jag kan väl skriva om hur det är att vara frun till egen företagare...och det är inte så glammigt som många tror.
Min man starta sin firma -01. Dom är 4 delägare. Det är en el/tele firma. Vi jobbade då tillsammans på ett företag i Gävle. Då han sa upp sig och startade eget så fick jag sparken. Jag kunde ju vara spion och säga till kunderna att ringa M istället.. Jag var hemma och var mammaledig då...och fortsatte med det i 3 år till...men nu jobbar jag någon annanstans. 
M jobbar 7-16. Fått order av mig att hämta barnen 16 på dagis så han måste sluta då. Men istället åker han och jobbar på kvällarna. Inte lite mycket nu som förr faktiskt. Han har jour 1 vecka i månaden som han inte får extra betalt för. Då ska han inställa sig inom en timme på platsen, så vi kan aldrig planera något den veckan. Han tar ut samma lön som sina anställda....annars får han skatta bort allt....Mobiltelefonen har han på dygnet runt...och jag lovar...den ringer...
Kan inte ha mer än 4 veckor semester....svårt att vara hemma med sjukt barn, och skulle han med förmodan ta ut en vård av sjukt barn så är det väldigt drygt att ha med försäkringskassan att göra när man är egen. De andra ägarna måste skriva på skriftligt att han varit hemma och då tar det en månad extra att få ut sina pengar.
Finns det något positivt med att ha en man som är egen?...Tja...kan när som helst åka ner på firman och dricka världens godaste chokald ur kaffeautomaten, får t-shirtar som det står firmanamnet på...(om det nu är positivt). Jo, vi får följa med på julbord varje år...Kom inte på något mer just nu...så är det att vara egenföretagarefru...inte alls glammigt!!!


Ps..jag har varit och fixat mina naglar idag...jättefina. Går varje månad...JAG BEKOSTAR DET SJÄLV FÖR MIN "vård" LÖN!! ;-) Men det unnar jag mig...det är så fräscht med fransk manikyr.


Kommentarer
Postat av: Helena

Hej vännen! Visst blev naglarna bra..=0)

Ska dit nästa månad igen!!

Nja! att vara egen företagare e väl inte direkt jippi kan jag tänka mig..Min gubbe hade lust att starta ett eget Rekonditionering på bilar, för han e bäst inom det området hihi Åk & kolla alla bilar på Gösta Samuelssons nu så ser ni vad jag menar!!(här i Sandviken) så behövs det Rekond så fixar gubben det!!=0)

Och städa hur skoj e det på en skala 1-10 då??

Jag fick gjort mitt igår så nu e det avklarat..

Så nu får du ha en trevlig städdag så hörs vi!!

Tjingeling

2008-06-16 @ 17:10:48
URL: http://titti40.blogg.se/
Postat av: Linda

Hihi, ja jag har faktiskt 2 kissar, men de är bara pisseungar=) så vågar inte ge de rå fisk ännu, å koka orkar jag inte göra med dessa små stackare jag fickfniss

Hihi, jag har också haft katter som inte käkar fisk, trodde jag alla katter gjorde!

Men visst! Skiit kul att fiska, å rogivande. Som du beskriver..en tidig morgon..ta båten & puttar ut på sjön & sen sitta o meta i tystnad..härligt!

Absolut, det tycker jag du ska göra med dina barn!

Vi har funderat på samma sak, sen har jag funderat på att tälta med min på gården, sova där en nattfniss Jag gillar sånt!!

Förstår at det kan vara jobbigt ibland med en man som är egen..

Fick du sparken för det!! Herre gud!=(

Jag VET vad du menar för choklad, har den på jobbet=)

STORT plus med egen företagare till man om han har en sån på arbetet..hihi

Jag funderar med på att fixa naglarna, både du & Helena nu! Blir ju smittad=)

2008-06-16 @ 19:08:18
URL: http://gullmalva.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag skrev ett lååångt inlägg, kom inte det med nu da'!!!!????????

Ååå, orkar INTE skriva om!

2008-06-16 @ 19:11:20
URL: http://gullmalva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0